Elke beschikbare stoel was bezet in de grote opnameruimte  van SMP Amsterdam tijdens de ledenavond 28 november jl. Daar kregen de aanwezige leden en introducees een zeer interessante masterclass van Youtuber Erik van der Ven.

Erik maakte 4 jaar geleden samen met zijn vriendin een filmpje om hun media compositiebedrijf te promoten. Om het belang van muziek in video op een grappige manier over te brengen produceerde ze een muziekloze versie van de videoclip van Pharell  Williams “Happy”. Deze ging al snel viral, waardoor hun Youtube kanaal “Without Music” explodeerde. Nu maken zij deze parodie video’s in opdracht van diverse platenmaatschappijen en artiesten. Daarnaast deelt Erik zijn opgedane kennis als officiële Youtube ambassadeur in masterclasses.

Hoewel Eriks verhaal toegespitst was op het bedenken, maken en opbouwen van een succesvol Youtube kanaal, hadden de principes grote overlap met die van marketing. In die zin was de informatie ook erg interessant als je geen directe Youtube plannen hebt. Erik liet de gasten nadenken over een formule waarin je onderscheid maakt tussen “Subject”, “Action” en “Surprise”. Waarmee je het onderwerp wat je wilt laten zien koppelt aan een actie en een verrassende twist waarmee je die actie laat zien. De aanwezige media componisten opperden diverse gave ideeën om deze formule in te vullen.

Ook boeiend waren de 10 “fundamentals” die werden besproken. Waar moet je aan denken als je een YT kanaal begint? Hoe zorg je dat publiek jou kan ontdekken? Hoe zorg je dat jouw video’s deelbaar zijn? Met wie kan je samenwerken? Er ontstond een vruchtbare discussie tussen de gasten en Erik over deze fundamentals en er werden volop ervaringen en ideeën uitgewisseld. Daarbij vertelde Erik ook hoe je een duurzaam YT kanaal bouwt en aan wat voor soort video’s je dan kan denken.

Als sluitstuk werd er gezamenlijk gekeken hoe je een eigen publiek ontwikkeld door zeer specifiek te bedenken wie er naar jouw video’s zal kijken. Alle eigenschappen die deze kijker vormt kunnen je ideeën geven over de content van jouw video’s.

Naar aanleiding van vragen van de aanwezigen stipte Erik aan wat in zijn werk als Youtuber de gevolgen zijn van auteursrichtlijn van de EU artikel 17. Hij vind dat deze richtlijn de online creatieve vrijheid ernstig aantast aangezien je voortdurend rekening moet houden met auteursrechtelijk beschermd werk zelfs als er op de achtergrond in een video muziek gedraaid wordt. Je zal toestemming moeten hebben van de rechthebbenden om dit materiaal in je video te gebruiken.

Uiteraard is dit een samenvatting van een avond boordevol tips & tricks. Houd onze socials in de gaten voor meer ledenavonden met interessante gasten! Mocht je ideeën hebben over wie je tof zou vinden om als gast-spreker te zien, laat het dan zeker weten in de comments of via info@bcmm.nl